Temat: Sposób na wakacyjną nudę
Cel główny: rozbudzanie ciekawości poznawczej poprzez aktywny udział w zabawach badawczych,
Grupa: 3/4 latki

1. Kolorowanie sylwet ryb.
Rodzic mówi dziecku zagadkę: W wodzie pływają, głosu nie mają. (ryby)
Dziecko dostaje szablon przedstawiający rybę i koloruje ją według własnego pomysłu.
(załącznik – ryba)

 

2. Co pływa, co tonie? – zajęcia badawcze
Rodzic zachęca dziecko do wspólnego eksperymentowania podczas, którego
dziecko dowie się co pływa, co tonie.
Rodzic przygotowuje plastikowe tacki, plastikowe pojemniki na wodę i np. małe kamyki, kartki z zeszytu, plastelina, metalowy klucz, korek, piłeczki do ping-ponga, kawałki papieru o różnej strukturze i grubości (np. kawałek tektury, bibuły, brystolu), klocek drewniany, klocek plastikowy, styropian, piórko, liść, gąbka, makaron, po dwie łódki z papieru wykonane techniką origami. Dziecko stoi przy pojemniku i wykonuje następujące doświadczenia:
– sprawdza, czy jego łódka pływa, umieszcza ją na wodzie, obserwuje, swobodnie wypowiada się na temat sposobu poruszania się łódek,
– dmucha na łódkę umieszczoną na wodzie. Obserwuje, jak łódka porusza się pod
wpływem strumienia powietrza (dmucha raz mocno, raz lekko),
– obciąża łódkę kamykiem, uważając, aby nie zatonęła. Obserwuje, która łódka udźwignęła większy ciężar, swobodnie wypowiada się na temat wykonywanego doświadczenia.
Rodzic zwraca uwagę na ograniczenia, jakie obowiązują przy obciążeniu np. statków. Wyjaśnia, że załadowany zbyt duży ciężar może spowodować zatonięcie statku. Odkłada łódkę na bok, a dziecko:
– sprawdza, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Robi z plasteliny kuleczkę, placek, robi dziurkę w placku, lepi kształt spodeczka. Ostrożnie umieszczają na powierzchni wody,
– kładzie na wodzie kartki z zeszytu. Układa na nich piórko, monetę, mały kamyk itp.
Wykonuje ćwiczenie ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar ,sprawdza, które
z ułożonych na tackach przedmiotów po wrzuceniu ich do wody zatoną, a które nie,
– układa na jednej tacce przedmioty, które toną, na drugiej przedmioty, które pływają. Zastanawia się, dlaczego tak się dzieje.
Rodzic wyjaśnia, że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów. Ciężkie przedmioty toną, lekkie pływają.

3. Zabawy z piosenką ,,Wyścig rowerem” wg .pomysłu rodzica

 

4. Wakacyjne bagaże – zajęcie matematyczne.

Potrzebne będą: mała walizka, w której znajduje się np. 5 foremek i 4 łopatki do piasku, koło do pływania (dmuchane), czepek, koc, dwie letnie czapki, okulary przeciwsłoneczne, 3 małe piłeczki.
Dziecko siedzi, Rodzic kładzie walizkę z całą jej zawartością. Dziecko wyjmuje kolejno poszczególne przedmioty i układa je na dywanie. Określa przeznaczenie przedmiotów i układa obok siebie te, których przeznaczenie jest takie samo (do zabawy, do pływania, do ochrony przed słońcem). Liczy przedmioty.

5. Dziecko:
− ogląda obrazek,
− wymienia rzeczy, które pakuje do walizki Olek, zastanawia się, czy wszystkie będą przydatne podczas wakacyjnego wyjazdu,
− liczy spodenki, koszulki, czapki, pary skarpetek i pary butów,
− rysuje odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami
− w każdej ramce rysuje o jedną chmurkę więcej niż w poprzedniej
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf  str. 58

6. Dziecko:
− ogląda obrazki,
− liczy stroje kąpielowe, spódniczki, koszulki, kapelusze, pary skarpet, zastanawia się czy wszystkie będą Adzie potrzebne,
− rysuje odpowiednią liczbę kropek w ramkach pod małymi obrazkami,
− przygląda się obrazkom na poprzedniej karcie, wskazuje różnice między bagażami Olka
i Ady,
− w każdej kolejnej ramce rysuje o jedną chmurkę mniej niż w poprzedniej.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-aplus-kp-cz2.pdf  str. 59

7. Zabawa „Prawda czy fałsz” – rozwijanie zdolności koncentracji podczas działania przy muzyce. Nagranie piosenki „Wyścig rowerem”

Dziecko maszeruje w rytmie piosenki. Na przerwę w muzyce Rodzic prezentuje dziecku
zdania prawdziwe lub fałszywe. Jeżeli zdanie jest prawdziwe, dziecko unosi ręce w górę, jeżeli jest fałszywe, przechodzi do przysiadu.

− Rower musi mieć sprawne hamulce.
− Na rowerze jeździmy w wyznaczonych miejscach.
− Rower to rodzaj samochodu.
− Rowerem możemy zjeżdżać z góry bez hamulców.
− Na rowerze jeżdżą tylko dziewczynki

 

PLIKI:
RYBA