TEMATYKA OGÓLNA: Kolorowy świat

CELE: rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie dziesięciu, rozwijanie poczucia rytmu i muzykalności.

 

  1. Gimnastyczne koło fortuny

Wylosuj z każdego koła fortuny po 4 ćwiczenia i wykonaj je. Miłej zabawy.

Gimnastyczne . - Koło fortuny (wordwall.net)

Gimnastyczne . - Koło fortuny (wordwall.net)

  1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki

Dziecko staje naprzeciwko Rodzica. Mówią tekst rymowanki z podziałem na sylaby, uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.

O przyrodę dbamy.

Nie łamiemy, nie śmiecimy

  1. Zabawa dydaktyczna „Biedronki i matematyka”
  • Zabawa „Liczymy biedronki”

Potrzebne będą: sylwety biedronek różniące się liczbą kropek i wielkością (załącznik – BIEDRONKI – kropki należy dorysować samodzielnie).

Rodzic umieszcza na dywanie w szeregu sylwety biedronek różniące się liczbą kropek (dwie lub siedem) i wielkością (małe i duże). Dziecko liczy sylwety (dziesięć).

  • Zabawa „Tyle samo biedronek”.

Potrzebne będą: duże sylwety zielonych liści, kartoniki z krążkami lub z liczbami (załącznik – LIŚCIE I LICZBY)

Rodzic umieszcza na dywanie duże sylwety zielonych liści, a pod nimi kartoniki z liczbami (krążkami) od 1 do 10. Dziecko umieszcza na liściach sylwety biedronek, tak aby ich liczba odpowiadała liczbie krążków na kartonikach lub liczbie.

  • Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie dziesięciu.

Potrzebne będą: klocki, kartoniki z liczbami i znakami matematycznymi (załącznik – ZNAKI MATEMATYCZNE). Dziecko bierze sobie kolejno po dziesięć klocków, które będą odpowiednikami biedronek. Siada na dywanie  i układa klocki przed sobą. Rodzic układa zadania, a dziecko ilustruje je za pomocą klocków.

Np. − Nad łąką fruwały cztery biedronki (układają cztery klocki). Potem przyfrunęło jeszcze sześć (dosuwają sześć klocków). Ile biedronek fruwa teraz nad łąką?

− Nad łąką fruwało dziewięć biedronek (układają dziewięć klocków). Trzy odfrunęły (odsuwają trzy klocki). Ile biedronek pozostało?

  1. Zabawa „Kolorowe kartoniki” – rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej. Potrzebne będą: kolorowe kartoniki w trzech kolorach.

Rodzic układa na dywanie kolorowe kartoniki w rytmie – trzy sekwencje. Dziecko w rytmie tamburynu/klaskania porusza się po pokoju. Mocne uderzenie w tamburyn/klaśnięcie jest sygnałem, żeby dziecko zajęło miejsce przed kartonikami i kontynuowało rytm. Zabawę powtarzamy. Rodzic zmienia kolejność kartoników, dodaje kolejne, w zależności od możliwości dziecka.

  1. Zabawy na świeżym powietrzu
  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – „Podlej kwiaty”.

Dziecko z rodzicem dzielą się na dwie grupy: kwiaty i ogrodników. Kwiaty rosną – dziecko powoli podnosi się z przysiadu podpartego, unosi ramiona, po czym opada, wykonując skłon w przód. Wtedy ogrodnicy - rodzice naśladują czynność podlewania kwiatów. Zabawaę powtarzamy zamieniając się rolami.

  1. Zabawy przy piosence „Ziemia to wyspa zielona”

🌍 ZIEMIA WYSPA ZIELONA 🌍 - Piosenka Dla Dzieci - PiesioTv 🐾 - YouTube

  • Opowiedz o czym jest piosenka? Dlaczego warto mieszkać na naszej planecie?
  • Ćwiczenia ruchowe przy piosence:

- przeskakuj między śmieciami, które leżą wokoło,

- naśladuj zbieranie śmieci, by oczyścić naszą planetę,

- naśladuj noszenie worków ze śmieciami z przeskokami z jednej nogi na drugą

  1. KARTA PRACY

− Narysujcie dom wraz z otoczeniem, w jakim chcielibyście mieszkać.

− Rysujcie po śladzie drogi biedronki do listka (881920_Odkrywam siebie BB+ 5-latek karty pracy cz4 (mac.pl) – STR. 4)

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Przewrócone biedronki”

Potrzebne będą: bębenek lub coś czym można wystukać rytm.

Dziecko biega po pokoju, naśladując fruwające biedronki. Na głośny sygnał – uderzenie w bębenek/klaśnięcie – kładzie się na plecach, unosi do góry ręce i nogi. Porusza nimi wolno lub szybko, zgodnie z rytmem wystukiwanym przez Rodzica na bębenku, naśladując ruchy owada przewróconego na grzbiet. Jednocześnie zwraca głowę to w jedną, to w drugą stronę. Dwa głośne uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego biegania.

  1. JĘZYK ANGIELSKI

Przypomnij sobie nazwy zwierząt mieszkających na farmie, występujących w filmie. Potrzebne Ci to będzie by móc lepiej zrozumieć bajkę.

FARM ANIMALS (zwierzęta na wsi po angielsku) - YouTube

Obejrzyj bajkę o przedszkolnej wycieczce na farmę:

Betsy's Kindergarten Adventures 2019 | The Farm Yard Field Trip | Cartoon Kids 👧 - YouTube

Mam nadzieję, że bajka Ci się podobała, teraz czas na grę. Poproś rodzica o pomoc i zagrajcie w Koło Fortuny, które wskaże Wam aktywność, którą należy wykonać. Aktywności zapisane są w języku angielskim.

WHEEL OF FORTUNE - Koło fortuny (wordwall.net)

*Dla rodzica:

Stomp- tupnij

Wiggle – pokiwaj się na boki

Jump – skacz

Swim -  pływaj

Walk – chodź

Run - biegaj

 

 

LISTA ZAŁĄCZNIKÓW:

BIEDRONKI

LIŚCIE I LICZBY

ZNAKI MATEMATYCZNE