TEMATYKA OGÓLNA: Liczymy kurczątka

CELE: rozwijanie umiejętności liczenia, rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego.

 

  1. Zabawa badawcza „Poznajemy budowę jajka”.

Potrzebne będą: jajka: kurze, przepiórcze, strusie (lub ich obrazki – załącznik – RODZAJE JAJ, PORÓWNANIE JAJ), jajka kurze – gotowane i surowe.

Dziecko ogląda jajka: kurze, przepiórcze i strusie (lub ich obrazki), porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.

  • R. rozbija przed dzieckiem jajko. Dziecko ogląda jego zawartość, nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. R. zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
  • R. pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie – gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Następnie R. wprawia oba jajka w ruch obrotowy. Dzieci obserwują poruszające się jajka i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały rację. (R. wyjaśnia, dlaczego tak się dzieje, że jajko gotowane wprawione w ruch porusza się szybciej).
  1. Historyjka obrazkowa „Przygoda wielkanocna”.

Kreślenie w powietrzu kształtu jajka: dużego, a potem – małego.

  • Słuchanie kilku ciekawostek na temat pisanek.

Zwyczaj zdobienia jaj w czasie Wielkanocy ma w Polsce długą tradycję (od X wieku). Najpopularniejszą i najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa polegająca na nanoszeniu wosku przy użyciu tak zwanego pisaka (małego lejka z blachy, osadzonego na patyczku) lub przy użyciu szpilki. Do innych technik należy wyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj wycinankami z papieru, tkaniną; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorów kwasem (dawniej z kiszonej kapusty, obecnie – kwasem solnym).

  1. ZADANIE DLA DZIECI 5/6 LETNICH

Obejrzyjcie obrazki. Zaznaczcie kolejność zdarzeń w historyjce, rysując w okienkach przy obrazkach odpowiednią liczbę kropek lub pisząc właściwe liczby. (881919_Odkrywam siebie BB+ 5-latek karty pracy cz3 (mac.pl) - STR 58)

− Opowiedzcie historyjkę.

  1. Zabawy na świeżym powietrzu

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kura i kurczęta”. R. odgrywa rolę kury, dziecko to kurczątko. Kura chodzi po podwórku, mówiąc: Ko, ko, ko…, a dziecko porusza się wokół niej w dowolnych kierunkach, powtarzając: Pi, pi, pi. Kiedy kura przestanie wydawać odgłosy i przykucnie, kurczątko przybiega do niej i przytulają się do siebie. Przez chwilę są w ciszy.

  1. ZADANIE DLA DZIECI 3/4 LETNICH

− Rysujcie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki. Pokolorujcie rysunek.

− Rysujcie po śladach rysunków jajek, mówiąc tekst za rodzicem. (881911_OS_4-latek_KP_cz2 (mac.pl) – STR 22)

 

LISTA ZAŁĄCZNIKÓW:
PORÓWNANIE JAJ
RODZAJE JAJ